2016-04-08 12:26:42

TeenCAP u našoj školi

Tijekom nekoliko proteklih dana, u školi se provodila tinejdžerska verzija CAP programa – program prevencije napada na djecu,  i to u 7.a. razredu. Provodile su ga TeenCAP pomagači Vukovarsko- srijemske županije, učiteljica Ružica Sabo i knjižničarka Biljana Krnjajić.  

   

TeenCAP je razvio International Center for Assault Prevention (ICAP) kao odgovor na nasilje u životima adolescenata. Projekt prevencije nasilja nad djecom pokrenut je u Columbusu, u Ohio-u, SAD, 1978. s ciljem sprječavanja fizičkog, emocionalnog i seksualnog zlostavljanja i zanemarivanja djece. Razvila ga je Udruga Žene protiv silovanja kao dodatak „Strategijama zajednice za sprječavanje silovanja“, a kod nas ga provodi Udruga roditelja Korak po korak iz Zagreba.

Trenutno se provodi preko 200 međunarodnih CAP programa. Svake školske godine, preko dva milijuna djece, njihovih roditelja i učitelja, duž Sjedinjenih Država i na međunarodnoj razini, sudjeluju u CAP programu. Osnovni kurikulum preveden je na više jezika, između ostalih i: francuski, španjolski, hrvatski, slovenski, japanski, kambodžanski i vijetnamski.

Glavni cilj CAP programa je smanjivanje ranjivosti djece na sve oblike napada.  Ovaj cilj postiže se podučavanjem djece kako da prepoznaju i kako da se nose s potencijalno opasnim situacijama. NAPC je razvio TeenCAP kao odgovor na nasilje u životu tinejdžera.

Osnovni ciljevi TeenCap-a su: osvijestiti društvo o rasprostranjenosti napada na tinejdžere i njihovoj ranjivosti na te napade, pružiti adolescentima znanje i vještine da se nose s potencijalno opasnim situacijama, osvješćivati i uklanjati uzroke nasilja nad tinejdžerima.

                

Kako bi se smanjila ranjivost svih mladih, mora se educirati i društvo u kojem djeca žive. Ciljevi TeenCAP –a postižu se kroz tri dijela programa: predavanje za učitelje i druge zaposlenike u školi, predavanje za roditelje, radionice za učenike.

Program za odrasle (roditelje i djelatnike) pruža informacije o: napadima na tinejdžere, kako prepoznati žrtve napada, prijavljivanju zlostavljanja te vještinama koje mogu pomoći u kriznim situacijama. Također se daje detaljan opis TeenCAP radionice za učenike.

Radionica  za učenike kombinira vođenu grupnu raspravu i niz scenarija (kratkih priča) s ciljanim situacijama koje tinejdžeri često susreću.  Teme o kojima se raspravlja uključuju napad neznanca, batine, nasilje u vezi i seksualni napad. Strategije čija je svrha zaštita tinejdžera uključuju zalaganje za sebe, traženje pomoći od odrasle osobe kojoj vjeruju i samoobranu.

U radionicama s učenicima upoznajemo ih da svatko ima pravo biti SIGURAN, JAK i SLOBODAN.  Sigurnost ostvarujemo tako da  odlučno kažemo NE, čak iako je to netko  bliže okoline, obitelji ili neka druga poznata odrasla osoba. Imati pravo biti jaki  i to ne samo fizički već i iznutra (emocionalno), to znači vjerovati svojim  osjećajima. Ako osjećamo pritisak moramo odmah prestati s tom radnjom. Svatko ima pravo na slobodu, što znači imati pravo izbora. To pravo znači i imati pravo tražiti sigurnost kad nam je potrebna.

Na radionicama s djecom  utvrdili smo pravila rada, objasnili kako je važno imati prava i pomoći drugima da zadrže svoja prava. Shvatili  da postoji spektar napada i da su svi napadi slični po tome što nam uskraćuju naša prava da budemo sigurni, jaki i slobodni. Utvrdili smo da postoji mnogo načina na koja nam ljudi mogu oduzeti naša prava različitim vrstama napada: zanemarivanje, fizičko zlostavljanje, emocionalno zlostavljanje i seksualno zlostavljanje.

Učenici su mogli  iznositi svoja mišljenja o različitim situacijama, i što bi  i zašto učinili u određenom trenutku. Svima se jako svidjelo, jer veliki postotak djece u razredu nije upućen, ne samo u seksualne već i u ostale vrste napada.

Kroz rad u TeenCAP radionicama naučili su točno raspoznavati što je napad ili prisila, a što naša slobodna volja. Često zbog seksualnog  ili nekog drugog napada djeca poput njih mogu postati samozatajna, plašljiva, popustiti u školi i sl. Bilo kakav napad ne smije se skrivati niti tolerirati, jer će napadač (nasilnik) željeti više i to će izmaknuti kontroli.

Moramo o bilo kakvom napadu najprije razgovarati s roditeljima ili nekom drugom osobom od povjerenja koja nam može pružiti pomoć i potporu kako bismo spriječili i osudili zlostavljača. Ništa što je protiv naše volje ne treba proći nekažnjeno, jer nitko nema pravo oduzeti nam naša prava!

 

  

               

 


Osnovna škola Siniše Glavaševića