« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
I sretni su jer se poput djece raduju malim običnim stvarima koje ih okružuju; njihovo oko uočava najčudnije detalje.
(S. Glavašević, Priča o pjesnicima)
Tijekom nekoliko proteklih tjedana, u školi se provodila tinejdžerska verzija CAP programa – program prevencije napada na djecu, i to u 8.a., 8.1. i 8.2. razredu. Provodile su ga TeenCAP pomagači Vukovarsko - srijemske županije, Ružica Sabo, učiteljica u Osnovnoj školi Siniše Glavaševića i gospođa Božena Šustić, pedagoginja u Osnovnoj školi Blage Zadre.
TeenCAP je razvio International Center for Assault Prevention (ICAP) kao odgovor na nasilje u životima adolescenata. Projekt prevencije nasilja nad djecom pokrenut je u Columbusu, u Ohio-u, SAD, 1978. s ciljem sprječavanja fizičkog, emocionalnog i seksualnog zlostavljanja i zanemarivanja djece. Razvila ga je Udruga Žene protiv silovanja kao dodatak „Strategijama zajednice za sprječavanje silovanja“, a kod nas ga provodi Udruga roditelja Korak po korak iz Zagreba.
CAP nudi mjere primarne prevencije za:
· Djecu predškolskog uzrasta
· Djecu ranog školskog uzrasta
· Adolescente
· Djecu s posebnim potrebama
· Roditelje
· Učitelje
· Profesionalce
Trenutno se provodi preko 200 međunarodnih CAP programa. Svake školske godine, preko dva milijuna djece, njihovih roditelja i učitelja, duž Sjedinjenih Država i na međunarodnoj razini, sudjeluju u CAP programu. Osnovni kurikulum preveden je na više jezika, između ostalih i: francuski, španjolski, hrvatski, slovenski, japanski, kambodžanski i vijetnamski.
Glavni cilj CAP programa je smanjivanje ranjivosti djece na sve oblike napada. Ovaj cilj postiže se podučavanjem djece kako da prepoznaju i kako da se nose s potencijalno opasnim situacijama. NAPC je razvio TeenCAP kao odgovor na nasilje u životu tinejdžera.
Osnovni ciljevi TeenCap-a su:
1. Povećati društvenu osvješćenost o rasprostranjenosti napada na tinejdžere i njihovoj ranjivosti na te napade.
2. Pružiti adolescentima znanje i vještine da se nose s potencijalno opasnim situacijama.
3. Osvješćivati i uklanjati uzroke nasilja nad tinejdžerima.
Kako bi se smanjila ranjivost svih mladih, mora se educirati i društvo u kojem djeca žive. Ciljevi TeenCAP –a postižu se kroz tri dijela programa:
1. predavanje za učitelje i druge zaposlenike u školi;
2. predavanje za roditelje;
3. radionice za učenike.
Program za odrasle (roditelje i djelatnike) pruža informacije o: napadima na tinejdžere, kako prepoznati žrtve napada, prijavljivanju zlostavljanja te vještinama koje mogu pomoći u kriznim situacijama. Također se daje detaljan opis TeenCAP radionice za učenike.
Radionica za učenike kombinira vođenu grupnu raspravu i niz scenarija (kratkih priča) s ciljanim situacijama koje tinejdžeri često susreću. Teme o kojima se raspravlja uključuju napad neznanca, batine, nasilje u vezi i seksualni napad. Strategije čija je svrha zaštita tinejdžera uključuju zalaganje za sebe, traženje pomoći od odrasle osobe kojoj vjeruju i samoobranu.
Uspjeh TeenCAP-a ovisi od potpore školske zajednice. Kako program potiče tinejdžere da podjele svoja iskustva i brige s odraslima, važno je da su roditelji i školski djelatnici voljni i sposobni pružiti potporu.
RADIONICE TeenCAP PROGRAMA U 8.a.
Svatko ima pravo biti SIGURAN, JAK i SLOBODAN. Pod našu sigurnost smatramo da odlučno kažemo NE, čak iako je to netko iz naše bliže okoline, obitelji ili neka druga poznata odrasla osoba.
Imamo pravo biti jaki i to ne samo fizički već i iznutra (emocionalno), to znači vjerovati našim osjećajima. Ako osjećamo pritisak možemo odmah prestati s tom radnjom.
Svatko ima pravo na slobodu, što znači imati pravo izbora. To pravo znači i imati pravo tražiti sigurnost kad nam je potrebna.
Sa učiteljicom Ružicom Sabo i pedagoginjom Boženom Šustić održali smo tri TeenCAP radionice. Na prvoj, zajedničkoj, utvrdili smo pravila rada, objasnili kako je važno imati prava i pomoći drugima da zadrže svoja prava. Shvatili smo da postoji spektar napada i da su svi napadi slični po tome što nam uskraćuju naša prava da budemo sigurni, jaki i slobodni.
Utvrdili smo da postoji mnogo načina na koja nam ljudi mogu oduzeti naša prava različitim vrstama napada: zanemarivanje, fizičko zlostavljanje, emocionalno zlostavljanje i seksualno zlostavljanje.
Na drugoj i trećoj radionici podijelili smo se u dvije grupe (dječaci i djevojčice) i iznosili svoja mišljenja o različitim situacijama, i što bi mi i zašto učinili u određenom trenutku. Svima nam se jako svidjelo jer veliki postotak djece u razredu nije upućen, ne samo u seksualne već i u ostale vrste napada.
Kroz rad u TeenCAP radionicama naučili smo točno raspoznavati što je napad ili prisila, a što naša slobodna volja. Često zbog seksualnog ili nekog drugog napada djeca poput nas mogu postati samozatajna, plašljiva, popustiti u školi i sl. Bilo kakav napad ne smijemo skrivati niti tolerirati jer će napadač (nasilnik) željeti više i to će izmaknuti kontroli.
Moj savjet je da o bilo kakvom napadu najprije razgovaramo s roditeljima ili nekom drugom osobom od povjerenja koja nam može pružiti pomoć i potporu kako bismo spriječili i osudili zlostavljača. Ništa što je protiv naše volje ne treba proći nekažnjeno, jer nitko nema pravo oduzeti nam naša prava!
Matea Šimić, 8.a.