« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
I sretni su jer se poput djece raduju malim običnim stvarima koje ih okružuju; njihovo oko uočava najčudnije detalje.
(S. Glavašević, Priča o pjesnicima)
Tijekom nekoliko proteklih dana, u školi se provodila tinejdžerska verzija CAP programa – program prevencije napada na djecu, i to u 7.a. razredu. Provodile su ga TeenCAP pomagači Vukovarsko- srijemske županije, učiteljica Ružica Sabo i knjižničarka Biljana Krnjajić.
TeenCAP je razvio International Center for Assault Prevention (ICAP) kao odgovor na nasilje u životima adolescenata. Projekt prevencije nasilja nad djecom pokrenut je u Columbusu, u Ohio-u, SAD, 1978. s ciljem sprječavanja fizičkog, emocionalnog i seksualnog zlostavljanja i zanemarivanja djece. Razvila ga je Udruga Žene protiv silovanja kao dodatak „Strategijama zajednice za sprječavanje silovanja“, a kod nas ga provodi Udruga roditelja Korak po korak iz Zagreba.
Trenutno se provodi preko 200 međunarodnih CAP programa. Svake školske godine, preko dva milijuna djece, njihovih roditelja i učitelja, duž Sjedinjenih Država i na međunarodnoj razini, sudjeluju u CAP programu. Osnovni kurikulum preveden je na više jezika, između ostalih i: francuski, španjolski, hrvatski, slovenski, japanski, kambodžanski i vijetnamski.
Glavni cilj CAP programa je smanjivanje ranjivosti djece na sve oblike napada. Ovaj cilj postiže se podučavanjem djece kako da prepoznaju i kako da se nose s potencijalno opasnim situacijama. NAPC je razvio TeenCAP kao odgovor na nasilje u životu tinejdžera.
Osnovni ciljevi TeenCap-a su: osvijestiti društvo o rasprostranjenosti napada na tinejdžere i njihovoj ranjivosti na te napade, pružiti adolescentima znanje i vještine da se nose s potencijalno opasnim situacijama, osvješćivati i uklanjati uzroke nasilja nad tinejdžerima.
Kako bi se smanjila ranjivost svih mladih, mora se educirati i društvo u kojem djeca žive. Ciljevi TeenCAP –a postižu se kroz tri dijela programa: predavanje za učitelje i druge zaposlenike u školi, predavanje za roditelje, radionice za učenike.
Program za odrasle (roditelje i djelatnike) pruža informacije o: napadima na tinejdžere, kako prepoznati žrtve napada, prijavljivanju zlostavljanja te vještinama koje mogu pomoći u kriznim situacijama. Također se daje detaljan opis TeenCAP radionice za učenike.
Radionica za učenike kombinira vođenu grupnu raspravu i niz scenarija (kratkih priča) s ciljanim situacijama koje tinejdžeri često susreću. Teme o kojima se raspravlja uključuju napad neznanca, batine, nasilje u vezi i seksualni napad. Strategije čija je svrha zaštita tinejdžera uključuju zalaganje za sebe, traženje pomoći od odrasle osobe kojoj vjeruju i samoobranu.
U radionicama s učenicima upoznajemo ih da svatko ima pravo biti SIGURAN, JAK i SLOBODAN. Sigurnost ostvarujemo tako da odlučno kažemo NE, čak iako je to netko bliže okoline, obitelji ili neka druga poznata odrasla osoba. Imati pravo biti jaki i to ne samo fizički već i iznutra (emocionalno), to znači vjerovati svojim osjećajima. Ako osjećamo pritisak moramo odmah prestati s tom radnjom. Svatko ima pravo na slobodu, što znači imati pravo izbora. To pravo znači i imati pravo tražiti sigurnost kad nam je potrebna.
Na radionicama s djecom utvrdili smo pravila rada, objasnili kako je važno imati prava i pomoći drugima da zadrže svoja prava. Shvatili da postoji spektar napada i da su svi napadi slični po tome što nam uskraćuju naša prava da budemo sigurni, jaki i slobodni. Utvrdili smo da postoji mnogo načina na koja nam ljudi mogu oduzeti naša prava različitim vrstama napada: zanemarivanje, fizičko zlostavljanje, emocionalno zlostavljanje i seksualno zlostavljanje.
Učenici su mogli iznositi svoja mišljenja o različitim situacijama, i što bi i zašto učinili u određenom trenutku. Svima se jako svidjelo, jer veliki postotak djece u razredu nije upućen, ne samo u seksualne već i u ostale vrste napada.
Kroz rad u TeenCAP radionicama naučili su točno raspoznavati što je napad ili prisila, a što naša slobodna volja. Često zbog seksualnog ili nekog drugog napada djeca poput njih mogu postati samozatajna, plašljiva, popustiti u školi i sl. Bilo kakav napad ne smije se skrivati niti tolerirati, jer će napadač (nasilnik) željeti više i to će izmaknuti kontroli.
Moramo o bilo kakvom napadu najprije razgovarati s roditeljima ili nekom drugom osobom od povjerenja koja nam može pružiti pomoć i potporu kako bismo spriječili i osudili zlostavljača. Ništa što je protiv naše volje ne treba proći nekažnjeno, jer nitko nema pravo oduzeti nam naša prava!