« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
I sretni su jer se poput djece raduju malim običnim stvarima koje ih okružuju; njihovo oko uočava najčudnije detalje.
(S. Glavašević, Priča o pjesnicima)
Međunarodni dan dječje knjige, 2. travnja i obilježavanje 5. obljetnice nacionalne kampanje "Čitaj mi!"
Poruka djeci svijeta:
Manje je više
Ljudi su skloni ritmu i pravilnosti, baš kao što magnetska sila privlači metalne čestice, baš kao što snježna pahuljica stvara kristale iz vode. U bajci ili pjesmi, djeca uživaju u ponavljanju, zastrašivanju, univerzalnim motivima jer ih lako mogu prepoznati. Svijet dobiva red. Još se sjećam kako sam se kao dijete, tražeći pravilnost i simetriju, pravdu i jednakost, igrala lupkajući prstima po stolu tako što sam se trudila svakim prstom lupnuti jednako puta kako se onaj sljedeći ne bi uvrijedio. Ta instinktivna potreba za ravnotežom izgleda smiješno, znam, ali pokazuje potrebu očuvanja svijeta od nereda i kaosa. Imala sam tada osjećaj da sam i sama odgovorna za očuvanje ravnoteže.
Dječja sklonost pjesmicama i pričama također proizilazi iz njihove potrebe vraćanja reda u sveopći svijetski kaos.Sve teži poretku. Uspavanke, narodne pjesme, igre, bajke, poezija - svi ti ritmički organizirani oblici pomažu ljudima oblikvati svoju prisutnost u sve većem kaosu. Oni stvaraju instiktivnu svijest da je red u svijetu moguć i da svatko ima svoje jedinstveno mjesto u njemu. Ritmička organizacija teksta, redovi slova te dizajn stranice podređeni su istom cilju, kako bi se dobio dojam knjige kao dobro struktuirane cjeline. Veličina se ogleda u malim stvarima. Modeliramo dječije knjige po određenom redu, čak i ako ne razmišljamo o određenom redu, čak i ako ne razmišljamo o Bogu ili fraktalima.Dječja je knjiga čudesna sila koja promiče velike želje malih ljudi. Potiče hrabrost prema životu. U knjizi, manje je više, odmah, ne nakon odrastanja.
Knjiga je zagonetka u kojoj otkrivamo čudesno. Ponekad to nešto ostaje neotkriveno, nerazumljivo do određene dobi, ali čak i tako djeluje u svijesti kao otisak do vremena kad će postati razumljivo. Slikovnice su zato škrinje s blagom, riznice mudrosti i kulture čak i za odrasle ljude, baš kao što djeca u knjigama za odrasle ljude mogu pronaći svoju priču i nagovještaj svojeg budućeg života. Kulturni kontekst oblikuje ljude, slaže prostirku dojmova za budućnost, priprema ih za životna iskušenja i izazove.
Dječja je knjiga temelj velikih stvari. Ona obogaćuje svijet svojom razigranošću i istovremeno prekrasnom ozbiljnošću. Bez nje, svijet bi bio samo velika praznina.
Ukratko:
Knjiga daje malom čitatelju nadu da je red u svijetu moguć i da svatko ima svoje jedinstveno mjesto u njemu. Sve je podređeno tom cilju: ritam i poredak te izgled stranice daju dojam knjige kao dobro struktuirane cjeline. Veliko se ogleda u malom. Tako su oblikovane knjige za djecu. One su zagonetke koje otkrivamo postupno, potvrda su veličine malih stvari.
Napisala: Ines Zandere
Prevela: Davorka Semenić - Premec